Tirsdag den 22.8.23 deltog næsten 75 interesserede i Borgerforeningens Caféaften, hvor Ib Nielsen fortalte levende om starten på Adserbo – ja Asserbo blev i begyndelse stavet med ”d”. Dengang var området et fladt sand og jordareal (overdrev), hvor sandflugten havde skabt et goldt landskab, hvor man fra ”krydset” af grusveje, mod syd kunne se Bronzealderhøjene, kirken og møllen i Melby og mod nord havde udsigt ud over "overdrevet" og direkte til Kattegat.

Ib fortalte efterfølgende om hans opvækst i Asserbo og blandt de fremmødte var der flere, som kunne bidrage med minder fra en svunden tid, hvor Asserbo var en ”storby” med et levende forretnings- og fritidsliv.
I selve byen Asserbo er der desværre forsvundet en hel del forretninger og erhverv fra lokalområdet. Asserbo har tidligere haft flere sommerpensionater, hvor især københavnerne tog ophold i sommerperioderne. Derudover var der 3 købmænd og 3-4 kiosker, 1 bank, 2 slagtere, 1 skomager, 2-3 restauranter, 1 ejendomsmægler, 1 antikvitetshandler, 1 planteskole, flere benzintanke (til færre biler) og 1 skole.

Fortællingen blev suppleret med masser af gode billeder fra både fortid og nutid. Ib fortalte at han havde haft svært ved at vælge mellem alle hans næsten 700 billeder til dette foredrag som var berammet til et par timer.
Billederne viste både huse og personer fra luftfotos, private optagelser og postkort / malerier. Og flere gange blev forsamlingen spurgt om der var nogen, der kunne genkende huse og personer.

På denne måde blev aftenens foredragsholder også suppleret med gode
historier om de enkelte personer og begivenheder, der i alle årene har sat
sit præg på byen.
F.eks. historien om telefoncentralen, møbelfabrikken, cykelsmeden, gade-
belysningen, salg af is med hestevogn på stranden, borgerforeningen, melby-
lejren, ”Flammen”, Asserbohus, osv.

Alt i alt en rigtig dejlig, sjov og spændende aften, som Borgerforeningens
bestyrelse nu vil evaluere nærmere.
Umiddelbart tror vi, at der må være basis for flere tilsvarende aftener med fokus på Asserbo’s historie,
specielle bygninger, personer og begivenheder i Asserbo.

Tak til Ib Nielsen for et fantastisk foredrag og selvfølgelig tak til de mange fremmødte for god aften på trods af trængslen.

Du kan se en række billeder fra aftenen herunder.

Og så kan du se en række billeder fra Ib Nielsens foredrag nederst på siden "Lidt om Asserbo"