TUR TIL

NAVERHULEN I HELSINGØR

Tirsdag den 30. august drog 15 af Borgerforeningens medlemmer i private biler til Helsingør, hvor vi besøgte Navene - i deres gård (kaldet Naverhulen) i midten af den gamle bydel i Helsingør.

Det blev nogle rigtig hyggelige og sjove timer, hvor vi hørte om Navernes historie og især deres røverhistorier.

Vi fik også et par af deres sange samtidig med vi nød det serverede smørrebrød med øl og sodavand (til 10 kr.) og efterfølgende kaffe og wienerbrød.

Herunder kan I se nogle billeder fra besøget.

Klub For Berejste Håndværkere i Helsingør, Danmark (KFBH)

Klubben er stiftet i 1919. Første verdenskrig var færdig og mange håndværkere vendte hjem efter at have arbejdet i fremmede lande. Mest sydpå. 16 af dem samledes på "Hotel Du Nord" i Helsingør. De blev enige om at der skulle være et mødested for berejste håndværkere og stiftede klubben.

Klubbens formål var (og er stadigt) at samle herværende berejste håndværkere, for ved hyggeligt samvær, at genopfriske minderne fra deres rejsetid i det fremmede.

For at kunne blive optaget skal man kunne fremvise et svendebrev, og kunne bevise at man har arbejdet mindst 1 år syd for grænsen.

Enhver uberygtet håndværker kan optages.

Da der i Danmark er ret få, der går på landevejen (tager på valsen) blev det besluttet, at det at have arbejdet i udlandet gav ret til optagelse i klubben. Klubben har i øjeblikket ca. 150 medlemmer.

I dag har vi ca. 5 medlemmer med rejsetid på landevejen  (3 år oh 1 dag) og ret til at bære kluften (det sorte fløjlstøj). Nav er forkortelse af "skandinav" og betegner en rejsende håndværkssvend fra Skandinavien.
Det tilsvarende tyske udtryk er wander-gesell.

I mange år var mødestedet og rammen om klubbens aktiviteter forskellige hoteller,
men i 1945 fik klubben foden under eget bord.